در اين مقاله برآنيم گوشه هايى از حيا، عفت و پاكدامنى زينب را به تصوير كشيم و ره توشه گرانبهايى براى بانوانى كه مى خواهند زينب گونه زندگى كنند و به افتخار و سربلندى ابدى برسند، مهيا سازيم.
ضرورت بحث حيا امروزه در سرتاسر جهان، مخصوصاً كشورهاى اسلامى و على الخصوص جامعه تشيّع، تلاش استعمارگران و مهاجمان فرهنگى برآن است كه حيا و عفّت بانوان را نشانه روند و جامعه را از اين راه به بىبند و بارى و بىدينى سوق دهند و در نتيجه آن به مطامع شيطانى خود برسند، چرا كه آنها به خوبى يافته اند اگر دين و مذهب تشيّع را بخواهند نابود كنند. بايد حيا، عفت و پاكدامنى را از بين ببرند. هرگاه از جامعه حيا رخت بر بست و عفت در آن لگدكوب شد، دين هم بساط خويش را جمع خواهد كرد.
على (عليهالسلام) به زيبايى مىفرمايد: «اَحسَنُ مَلابِس الدِّينِ اَلحَياءُ ؛ نيكوترين لباس دين حيا است.»(1) ؛ امام صادق (ع) فرمود: «لاايمانَ لِمَن لاحَياءَ لَهُ ؛ايمانى نيست براى آن كسى كه حيا ندارد.»(2)
و امام باقر (ع) فرمود: «اَلحَياءُ وَ الاِيمان مَقرُونانِ فى قَرنٍ فَاِذا ذَهَبَ اَحَدَهُما تَبَعهُ صاحِبهُ ؛حيا و ايمان با هم بر يك شاخه قرار گرفته اند، پس هرگاه يكى از آن دو برود، ديگرى نيز از او تبعيت مىكند.»(3)
و زيباتر از همه، امام حسين (ع) ـ آن كسى كه زينب (س)، حيا را از مكتب او آموخت ـ فرمود: «لا حَياءَ لِمَن لادِينَ لَهُ ؛ آن كه دين ندارد، حياء هم ندارد.»(4) از روايات فوق به خوبى استفاده مى شود كه بين ماندگارى دين در جامعه و وجود حيا، رابطه تنگاتنگى وجود دارد. مهاجمان فرهنگى، بخوبى اين رابطه و ملازمه را دريافته اند از اين رو صهيونيست معروف «نتانياهو» اين گونه القاء مىكند كه «برنامه هاى ماهوارهاى به مثابه يك نيروى شورشى بسيار مؤثر عمل مىكنند، بچّه هاى ايرانى مسلماً لباس هاى زيبايى را خواهند خواست كه در شوهاى تلويزيونى مىبينند آنها استخرهاى شنا و شيوه زندگى فانتزى خواهند خواست.»(5)
به گفته يك مقام آگاه در حال حاضر 97 ماهواره متعلق به 15 كشور جهان براى مردم ايران برنامه هاى تلويزيونى پخش مىكنند كه برخى از اين ماهوارهها بيش از 200 كانال تلويزيونى را به طريق ديجيتال پخش مىكنند. اين منبع آگاه افزود «از اين تعداد 600 شبكه تلويزيونى در سازمان صدا و سيما و برخى نهادهاى نظامى، فرهنگى و اطلاعاتى مونيتور مىشود، بنابر اين گزارش از اين تعداد شبكه 11 شبكه به زبان فارسى است و اكثر آنها عليه نظام جمهورى اسلامى و ناهنجارهاى فرهنگى و اجتماعى برنامه پخش مىكنند.»(6)
از طرف ديگر هواداران استكبار جهانى در داخل كشور با قلمهاى زهرآگين و رفتارهاى زننده، لباسها و فيلمهاى مبتذل، در نابودى حيا و عفت، استعمار را يارى مىرسانند. و با كمال بى حيايى دم از اختلاط پسر و دختر، و طرح دوستى و رفاقت آنها مىزنند، اينها همانها هستند كه در «كنفرانس برلين» آلمان، با عريان رقصيدن اوج بى حيايى را به نمايش جهانى گذاشتند، و عدّه اى از مدعيان دين و ديانت! نيز به تماشا نشستند.
البته از اينها و اربابانشان گله اى نيست چرا كه آنها خود همان گونه اند «از كوزه همان برون تراود كه در اوست» و منافع دنيوى آنها چنان اقتضا مىكند امّا آنچه جاى تأسف دارد، و دردمندانه بايد اظهار داشت رفتارهاى بعضى از بى خبران و دوستان ناآگاه است، آن هايى كه دم از دين و ديانت مىزنند، چرا فرهنگ ابتذال را با طرح برنامه هايى چون «شركت بانوان در ورزشگاهها به صورت مختلط»، «اختلاط در دانشگاه» و... ترويج مىكنند و بدين سان اساسى ترين مسئله دينى را نشانه گرفته اند. و يا دوستانى كه در صدا و مخصوصاً سيما هستند با پخش برنامه ها و فيلمها و... فرهنگ ابتذال و حرمت شكنى را تبليغ مىكنند و بانوان را با آرايشهاى آنچنانى و برخورد كذائى در فيلمها به نمايش مى گذارند تا حيا و نجابت را تحقير و لكّه دار كنند.
راستى نشان دادن آن فيلمها و مصاحبه كردن مردان با زنان و بالعكس چه ضرورتى دارد، مگر امام صادق (ع) نفرمود: «زن با غير شوهر و محارمش بيش از پنج كلمه آن هم در حال ضرورت سخن نگويد»(7) آيا اينگونه حركات ترويج ابتذال نيست؟! راستى چه شده است ما را كه فرهنگ اصيل اسلامى را پاس نمىداريم آيا فقط «فارسى را بايد پاس داشت» و يا لازم است مرزها و حدود شرعى را نيز پاس داريم؟! اگر بدنبال زيبايى هستيم از حيا و نجابت است،
على (ع) فرمود: «الحياء سبب الى كلّ جميلٍ ؛حيا راهى است به تمام زيبايىها»(8) و راز و كليد همه خيرها و خوبى در حيا است: «اَلحَياءُ مِفتاحُ كُلّ الخَير ؛ حيا كليد تمام نيكى است»(9)
و پيامبر اكرم(ص) فرمود: «اَلحَياءُ خَيرٌ كُلُّه ؛ حيا تمامش نيكى است»(10)، راستى كجا رفته حياى فاطمى و نجابت و حياى زينبى، چرا مسئولان به گونه اى برنامه ريزى نمىكنند كه فيلمها، لباسهاى عرضه شده در بازار، خيابانها، پاركها و... حيا بر و عفّت شكن نباشند؟ مگر فرياد مرزبان حياء على (ع) را نمىشنوند كه فرمود: «اَما تَستَحيُونَ وَ لاتَغارُونَ نِسائَكُم يَخرُجنَ اِلَى الاَسواقِ وَ يُزاحِمنَ العلُوج ؛ آيا شما (غيرت) و حيا نداريد كه زنانتان را به بازارها سرازير كرديد و با بىبند و بارها اختلاط پيدا مىكنيد.»(11)
زن را به خاطر عصمتى كه دارد و ميراث دار پاكى مريم و زهرا(س) و زينب نبايد گذاشت بازيچه هوس، و آلوده به گناه گردد، گوهر عفاف و حيا و پاكى كم ارزشتر از طلا و پول و محصول و باغ و وسايل خانه نيست، دزدان ايمان و غارتگران حيا نيز فراوانند.
سادگى و خامى است كه زنان را در معرض ديد و تماشاى نگاههاى مسموم و چشمهاى ناپاك قرار داد، آنگاه خيال شود كه بيمار دلان و راهزنان عفاف و حيا به وسوسه نيفتند، و از زهر نگاه ها و نيش پشههاى شهوت در امان بمانند. بعضى از «نگاه»ها ويروس «گناه» منتشر مىكند و حيا را آلوده مىسازد. و بعضى از چهره ها حشره مزاحمت توليد مىكند و عفت و نجابت را لكّه دار مىسازد. بياييم همه ديوارها را خراب نكنيم و همه پرده ها را كنار نزنيم و همه پنجره ها را باز نكنيم، بياييم ديوار آسيب ديده حيا را ترميم كنيم،(12) چرا كه بى حيايى و كم حيايى نشانه تيره انديشى است نه روشنفكرى، علامت جهالت است نه تمدن،
على (ع) فرمود: «اَعقَلُ النّاسِ، اَحياهُم ؛ عاقلترين مردم باحياترين آنها است.»(13)
منبع:سبطین
1. محمدى رىشهرى، ميزان الحكمه (بيروت دارالحديث)، چاپ دوم، 1419، ج 2، ص 716 ، روايت 4544.
2. همان، ص 717، روايت 4570.
3. همان، روايت، 4565؛ بحارالانوار، ج 78، ص 309.
4. همان، ج78، ص 111، حديث 6، ميزان الحكمه، ج 2، ص 717، روايت 4569.
5. روزنامه جمهورى اسلامى، 23/6/1381.
6. هفتهنامه بصيرت، سال نهم، شماره 26، 10/2/82، ص 4.
7. وسائل الشيعه،ج 14، ص 143.
8. ميزان الحكمه، ص 716، روايت 4542.
9. همان، ص 716، روايت 4546
10. همان، روايت 4547.
11. فروغكافى، محمدبن يعقوب كلينى(دارالكتب الاسلاميه)، ج5، ص 537 و ر ـ ك حر عاملى،وسائل الشيعه (دا
12. اقتباس از «گل عفاف» جواد محدثى.
13. همان، ج 2، ص 716. راحياء التراث العربى)، ج14، ص 174، حديث 2، و روضة المتقين، ج 8، ص 383.
نظرات شما عزیزان: